Etichete

, , , , , , ,

Patrimoniu, turism şi servicii

Dacă vorbim de dezvoltare, turism şi servicii, atunci e obligatoriu să vorbim şi de un aeroport care să fie conectat la alte aeroporturi din Europa, în aşa fel încât să poţi ajunge în Oradea nu numai prin Timişoara, Cluj, Bucureşti sau Budapesta. E nevoie să legăm aeroportul prin cel puţin două curse către spaţiile germane sau austriece, precum şi spre cele italiene, franceze şi spaniole. Acest lucru se poate face printr-o operare corectă a Aeroportului Oradea, nu aşa cum s-a făcut până acum. Asta înseamnă că trebuie să avem oferte pentru companiile aeriene, cel puţin la fel de bune ca cele ale aeroporturilor cu care suntem în competiţie directă, sau prin acordarea de subvenţii pentru operarea unei curse, aşa cum permite directiva europeană. Aceste lucruri nu au fost încercate până acum şi sunt convins că politica de operare corectă a aeroportului va da rezultate, politică ce va trebui susţinută împreună cu Consiliul Judeţean.

E nevoie apoi să facem ca centrul oraşului să fie mult mai atractiv, să punem în valoare lucrurile care ne deosebesc de ceilalţi: clădirile din centrul istoric, Cetatea Oradea, să creem centre de interes suplimentare în zona centrală, care să atragă oamenii aici, să extindem spaţiile pietonale. În ceea ce priveşte extinderea spaţiilor pietonale, urmează să fie demarată procedura de licitaţie pentru reabilitarea Pieţei Unirii, iar din partea a doua a verii vor fi începute lucrările, în aşa fel încât în toamna anului viitor să avem piaţa centrală reabilitată.

Trebuie de asemenea să reabilităm clădirile vechi. Ceea ce s-a făcut în acest mandat s-a făcut tot din iniţiativa Primăriei Oradea. De exemplu, reabilitarea Colegiului Ady Endre sau reabilitarea clădirilor bisericilor. În acest mandat se va reabilita Palatul Vulturul Negru. Este tot un parteneriat cu o companie privată, în cadrul căruia clădirea va fi complet reabilitată, inclusiv partea de subsoluri. Vom crea şi alte puncte de interes, cum ar fi reabilitarea Casei Darvas, care va fi transformată în muzeu Art Nouveau.

De asemenea, vom relua proiectul privind reabilitarea faţadelor. Vom încerca fie să obţinem modificarea legii în Parlament, incluzând şi centrele istorice pentru a putea interveni în acest perimetru, fie reluăm proiectul nostru, într-o formă asemănătoare cu cea pe care am propus-o şi în mandatul trecut, dar care să fie o formă acceptată de instanţe. În aşa fel încât să putem întocmi gratuit proiectele pentru clădirile care urmează să fie reabilitate, să putem acorda împrumuturi fără dobândă oricăror persoane, fizice sau juridice, care doresc să-şi reabiliteze clădirile, să acordăm scutiri de impozite, dar să-i şi penalizăm pe cei care nu doresc să reabiliteze faţadele din zona centrală.

E nevoie apoi să facem activităţi care să genereze atractivitate. În acest scop a fost reabilitat turnul primăriei, care a fost deschis pentru a putea fi vizitat, dar trebuie să generăm şi alte activităţi culturale, festivaluri în zona centrală, în aşa fel încât în fiecare sfârşit de săptămână centrul să fie plin. Şi, spre deosebire de aceşti ani, în care Toamna Orădeană a mers după un anumit calapod, mai mult comercial, începând de anul viitor vom aloca sume pentru aceste proiecte în aşa fel încât să avem activităţi de acest tip în zona centrală în fiecare sfârşit de săptămână. Odată cu extinderea zonei pietonale şi reabilitarea faţadelor, vom avem şi acest tip de activităţi, care generează atractivitate pentru zona centrală şi să dezvolte partea de servicii şi de turism, care este şi ea o linie de dezvoltare a municipiului Oradea.

Creşterea calităţii vieţii. Servicii publice

O direcţie importantă pe care trebuie să o urmărim este cea legată de modernizarea drumurilor din cartierele vechi. Există încă zone vechi din municipiu care au o infrastructură destul de proastă, cum ar fi cartierul Ioşia, Episcopia, Oncea, Velenţa, unde oamenii trăiesc de 50-70 de ani şi încă străzile sunt pline de praf, nefiind asfaltate. Am început în acest ciclu electoral un program de asfaltare a străzilor care a fost realizat în zona Episcopia şi Gutenberg până în momentul de faţă. Lucrăm şi în celelalte zone, Velenţa de exemplu, iar în momentul de faţă sunt în curs de contractare lucrările în zona Oncea şi în zona Velenţa-Tokai.

Pentru anii următori, oraşul Oradea are capacitatea de a asfalta cele 150 de străzi care au rămas neasfaltate, în aşa fel încât toţi locuitorii Oradiei din cartierele vechi să poată ajunge acasă pe asfalt. Asta înseamnă că trebuie să avem în vedere un program de asfaltări care să cuprindă între 25-30 de străzi pe an, în aşa fel încât, în următorii ani, toate aceste străzi să fie asfaltate.

Un lucru pe care trebuie să-l avem în vedere pe aceste străzi este şi rezolvarea problemelor legate de reţelele subterane. Aşa cum ştiţi, este în derulare proiectul Aparegio, care vizează înlocuirea în municipiul nostru a reţelelor de apă în cartierul Ioşia, în această vară şi anul viitor, reţele care sunt sunt din azbest şi care trebuie înlocuite, până atunci neputând fi executate lucrări în aceste cartiere. Aceeaşi situaţie este şi în zona Oncea, dar finanţarea înlocuirii acestor reţele se finanţează din alte surse.

O altă direcţie pe care trebuie s-o avem în vedere este legată de îmbunătăţirea condiţiilor de locuire în cartierele de blocuri. În acest ciclu electoral am început programul de asfaltare în cartierele de blocuri, prin amenajarea a peste 5500 de locuri de parcare, dar încă sunt zone în cartiere în care se parchează pe pământ, în care nu există o reglementare a parcărilor, a spaţiilor verzi şi a circulaţiei pietonilor. Vom continua acest program, în aşa fel încât să realizăm amenajări de parcări cel puţin la nivelul celor care au fost făcute în mandatul pe care l-am încheiat şi de asemenea să continuăm celelalte lucrări care au fost demarate – cea legată de colaborarea cu asociaţiile de proprietari pentru îngrijirea mai bună a spaţiilor verzi din cartiere şi pentru gestionarea condomeniilor, unde mai sunt încă destul de multe probleme.

(click aici pentru partea a III-a)