Etichete

, , , , , ,

La începutul acestei primăveri, am avut o întâlnire importantă cu toţi cei care ocupă funcţii de conducere în Primărie. Am dorit să am această întâlnire pentru a discuta câteva aspecte privind creşterea eficienţei şi descentralizarea deciziei în instituţia noastră, precum şi a prezenta obiectivele pe care le-am stabilit pentru perioada următoare, în scopul de a fi mai perfomanţi şi de a oferi servicii de calitate orădenilor.

Această viziune a conducerii instituţiei consider că e bine să fie cunoscută  de toţi cei interesaţi, de aceea vă pun la dispoziţie, în sinteză, cele spuse de mine în această şedinţă.

***

Sunt de un an şi nouă luni primarul Oradiei. Nu am preluat conducerea primăriei pentru a-i face pe unii angajaţi fericiţi, ci pentru a pune această instituţie în slujba orădenilor.

Am constatat, după câteva luni de colaborare, că în aparatul Primăriei aveam cam o treime foarte buni profesionişti, o treime care se pot adapta cerinţelor unei instituţii performante şi o treime care sau nu au de lucru, sau sunt lipsiţi de motivaţie şi de o pregătire corespunzătoare. Am lucrat în această perioadă cu colegii noştri din Primărie, foarte puţine persoane fiind transferate din afară. Nu au fost făcute alte angajări în această perioadă, cu excepţia celor de la poliţia comunitară.

Într-un an şi jumătate, numărul angajaţilor Primăriei Oradea s-a redus, ajungând de la 968 la aproximativ 710. Această măsură a fost necesară pentru că numărul de angajaţi în ultimii cinci ani a crescut cu aproximativ 250 de oameni, având peste 450 de angajări şi vreo 200 de plecări. Creşterea de personal a generat: 1. cheltuieli de personal destul de mari, ajungând în situaţia ca din 50 milioane euro venituri proprii să avem  peste 6 milioane de euro cheltuieli de personal chiar şi după reduceri  şi 2. birocraţia din primărie.

În afara reducerilor de personal, am încercat să constituim un sistem de stimulente salariale cât mai corect posibil. În urma negocierilor cu sindicatul au fost stabilite două capitole ale stimulentelor: pe de o parte, cele care se repartizează pentru fiecare coleg de-al nostru, în mod egal pentru toţi – 60%, iar 40% stimulente care au fost repartizate până acum prin direcţii şi servicii pentru cei care se remarcă în activitate. De la sfârşitul anului trecut, am creat un capitol separat de acordare a stimulentelor pentru cei care sunt implicaţi în activitatea de licitaţii publice sau de recepţie a lucrărilor (cele două mari probleme ale primăriei legate de modul în care cheltuim banii),  tocmai pentru a-i proteja pe colegii noştri de presiunile venite de la constructori, în aşa fel încât să fie recepţionate doar lucrările de calitate.

După un an şi 9 luni, în unele domenii am obţinut rezultate bune iar în altele activitatea nu s-a îmbunătăţit simţitor sau se derulează la fel de prost ca în mandatele pecedente. Trebuie deci, să schimbăm câteva lucruri în Primăria Municipiului Oradea.

Iată câteva dintre lucrurile care nu merg bine în instituţie:

  • Avem un mod defectuos de colectare a impozitelor: faptul că, global, încasăm pe anumite componente de impozit 50-80%, arată că de ani de zile acumulăm arierate, rata de încasare fiind mică, una fiind ceea ce prognozăm şi alta ceea ce realizăm. Anul acesta, spre exemplu, va trebui să clarificăm dacă cei 5000 care au declarat terenuri agricole în intravilan le folosesc ca atare sau nu. Dacă sunt folosite ca terenuri agricole nu ar mai trebui să vedem mormane de moloz pe centură, ci terenuri arate sau însămânţate, iar dacă nu, ar trebui să plătească impozite mai mari, în categoria curţi-construcţii.
  • Avem o problemă la punerea în practică a lucrărilor, în special în zona de asfaltări: capace de canal care nu sunt la nivelul asfaltului, gropi frezate necorespunzător, asfalt turnat neuniform, pante care nu asigură scurgerea apelor pluviale etc. Sunt constatate neajunsuri şi la unele lucrări ascunse de tipul canalizărilor şi extinderilor de reţele, unde se fac lucrări de calitate mediocră şi pe care totuşi le recepţionăm. Ceva mai bină stăm la reparaţiile de şcoli şi grădiniţe, dar şi acolo lucrurile se pot îmbunătăţi.
  • Avem deficienţe şi în relaţiile cu publicul. Începând de la eliberarea unor documente – certificate de urbanism, autorizaţii de construcţii sau alte documente pe care le eliberăm, unde datorită unor vicii de legislaţie sau unor apucături vechi suntem slab perfomanţi. Trebuie pregătite în zona de urbanism proceduri de lucru care să simplifice, până la limita legii,  eliberarea autorizaţiilor de construcţie.
  • Colaborarea dintre direcţii lasă de dorit. De multe ori suntem puşi, eu sau unul dintre viceprimari, să facem arbitraje, împăciuiri între direcţii, fiindcă nu colaborează şi nu comunică directorii înre ei, ivindu-se blocaje. Ba, mai mult, am întâlnit situaţii în care oameni care au conflicte cu primăria sunt consiliaţi de angajaţi ai Primăriei cum să-şi rezolve problemele, direcţiile sau oamenii intrând în conflict. Trebuie să scăpăm de această mentalitate pentru că suntem  în aceeaşi barcă.
  • Începem unele proiecte dar nu le finalizăm. Sau din vina altora – abia după un an şi jumătate vom putea prelua terenul de la spitalul militar- sau din lipsa de voinţă a unor oameni din primărie, care dacă nu sunt verificaţi, uită de ceea ce trebuiau să facă.
  • Avem o capacitate de reacţie slabă. Spre exemplu, avem solicitări de toaletare a arborilor la care răspundem că vom veni peste cinci luni; la fel stăm la capacitatea de reacţie la apariţia gropilor – degeaba le astupăm după trei-patru luni de zile dacă între timp oamenii îşi rup maşinile în ele, după care ne dau în judecată şi suntem buni de plată.
  • Sunt foarte multe activităţi care sunt “letargice”. Un exemplu e situaţia retrocedărilor, care trenează de mult timp, deşi de un an şi jumătate avem toate terenurile. Trebuie să urgentăm lucrurile.
  • Avem încă un randament scăzut în câteva sectoare, unde de ani de zile s-a tras chiulul: disciplina în construcţii şi în publicitate, asociaţii de proprietari, menţinerea curăţeniei şi combaterea micii infracţionalităţi.

Ce trebuie să facem? Trebuie să schimbăm aceste lucruri şi pentru asta e nevoie să stabilim nişte ţinte, atât ca cifre, cât şi ca valori pe care trebuie să le respectăm. Trebuie să tindem către excelenţă în activitatea noastră. Mi-aş dori ca în anul 2012, Primăria Oradea să fie pe primele trei locuri în orice domeniu, comparativ cu oricare dintre celelalte primării reşedinţă de judeţ din România. Trebuie să ajungem să ne comparăm cu cei mai buni din fiecare domeniu. Aceasta este ţinta. Acolo unde vom constata că nu sunt îmbunătăţiri şi nu tindem spre vârf, niciun scaun din primarie nu va mai fi sigur. Apoi ar trebui să înţelegem odată că Primăria Oradea este cea mai expusă instituţie în faţa orădenilor, din punct de vedere al relaţiilor cu cetăţeanul. Una este un serviciu deconcentrat care activează în municipiu, care depinde de vreun ministru sau de vreun preşedinte de partid, şi alta este Primăria Oradea, care depinde direct de cetăţean – indiferent de cine este primar. De aceea trebuie să lucrăm în două direcţii: în primul rând trebuie să distrugem birocraţia din primărie, reducând-o la maxim; în al doilea rând, să facem în aşa fel încât serviciile noastre să aducă satisfacţie orădeanului, fie că vine sau nu în contact direct cu noi. Dacă nu vom fi foarte buni în domeniile în care ne comparăm cu alţii, dacă nu vom lucra în aşa fel încât birocraţia din primărie să fie limitată la maxim şi n-o să avem servicii care să dea satisfacţie cetăţeanului, înseamnă că n-am făcut nimic.

Pentru asta, în mod clar trebuie să facem câteva lucruri. Fiecare dintre dumneavoastră trebuie să facă o analiză a domeniului său – ce merge, ce probleme sunt şi ce ar trebui făcut. Trebuie să vedem ce-au făcut alţii în domeniul în care activaţi. Trebuie să pornim de la premiza că întotdeauna undeva într-o primărie există cineva care face lucrurile mai bine decât noi. Trebuie să adaptăm acele lucruri şi să le punem în practică rapid şi la noi. Nu mai trebuie să inventăm roata ci să luăm ideile bune de la alţii.

Trebuie apoi să eliminăm din ierarhiile artificiale din Primărie. Nu mai vreau să aud că nu putem lua informaţii de la GIS pentru că trebuie întâi să vorbim cu superiorii, sau că nu putem vorbi cu nu ştiu ce compartiment că se supără directorul că nu l-am informat. Trebuie să renunţaţi la aceste bariere între direcţii şi să colaboraţi între dvs, pentru că succesul unei direcţii este şi succesul altei direcţii. Aceste graniţe trebuie să dispară. Trebuie să descentralizăm decizia. De când am venit în Primărie am descentralizat decizia, parte la viceprimari, parte la secretar – şi asta trebuie să faceţi şi dumneavoastră. Trebuie să coborâm decizia cât mai jos. O să mi se spună că oamenii aceia nu sunt competenţi – dar cine i-a angajat? Nu mai vrem să fim moaşe comunale, aşa că analizaţi procedurile şi coborâţi nivelul de decizie. Stabiliţi proceduri de lucru, aveţi această libertate, şi nu mai concentraţi deciziile într-o singură mână.

Trebuie să-i lăsăm pe oameni să gândească – pe cei care vor să gândească, să lucreze pe cei care vor să lucreze şi eventual să verificăm ceea ce fac. Trebuie să le dăm colegilor noştri informaţiile de care au nevoie pentru a-şi putea face treaba. Nu mai trebuie să ţinem informaţia prosteşte, că n-am făcut nimic – ci să dăm fiecăruia informaţiile corecte.

Trebuie să fim performanţi, dar şi să respectăm şi să promovăm un set de valori sănătoase în interiorul acestei organizaţii: interesul oraşului, eficienţă în activitate, integritate, şi orientare faţă de cetăţean. Avem situaţii în care avem oameni performanţi şi care îşi fac treaba bine, dar care nu respectă anumite valori – mai dau câte un telefon ca să intervină pe lângă o licitaţie sau pentru derogări pentru un prieten. Pe cei care nu sunt perfomanţi sau nu respectă nişte valori sănătoase va trebui să-i concediem. Este o decizie pe care o vom pune în practică şi vă rog s-o trataţi cu toată seriozitatea. Cei care sunt performanţi şi respectă aceste valori n-au de ce să le fie teamă; stabilitatea locului de muncă le este garantată. La ultimul val de reduceri au fost şi nişte propuneri care vizau oameni care teoretic îşi făceau treaba, dar care au uitat la ce instituţie sunt angajaţi. Trebuie să apărăm această instituţie – nu pe Bolojan, nu pe Biro sau pe Carp, ci Primăria Municipiului Oradea. Trebuie să fim în aceeaşi barcă cu toţii.

Peste tot sunt lucruri care nu merg bine. Însă este anormal să vină primarul sau viceprimarul să constate aceste lucruri şi să ia măsuri. Dacă dumneavoastră nu gândiţi nişte sisteme prin care colegii noştri să primească stimulente în funcţie de volumul de muncă depus, acolo unde el poate fi măsurat la milimetru, n-am făcut nimic. Sunt locuri unde el nu poate fi măsurat şi rămâne la aprecierea dvs. Dar aş vrea să văd că acel care face un număr de operaţii dublu primeşte salariu sau stimulente duble. Dvs aveţi responsabilitatea acordării stimulentelor şi bonificaţiilor în aşa fel încât colegii noştri să vadă că munca lor este respectată, că cei care nu lucrează nu sunt băgaţi în seamă la recompense. Dacă nu faceţi acest lucru, înseamnă că nu veţi obţine randamentul maxim posibil. Nu facem acest lucru dintr-o ambiţie prostească, ci ca să putem fi perfomanţi. O instituţie care nu performează este vulnerabilă în permanenţă.

Fără o echipă puternică nu putem face nimic. De aceea, pentru mine ca primar, lucrurile sunt simple de-acum înainte. Vă acord libertate totală de a acţiona, în domeniile pe care le aveţi, respectând aceste valori fundamentale. Vă rog să delegaţi decizia cât mai jos posibil, în aşa fel încât fiecare om să ştie de ce răspunde. Pe cei merituoşi îi recompensăm, pe cei care nu-şi fac treaba, trebuie să scăpăm de ei, sau să simtă că dacă nu se îndreaptă, nu mai au ce căuta în primărie. De asemenea, trebuie să ne comparăm cu cei mai buni – nu cu exemplele proaste din România sau din afară, ci cu cele mai bune practici, care trebuie aplicate imediat. Simplificăm la maximum procedurile şi acţionăm rapid. Pentru cei care fac asta, le vom acorda toată încrederea şi tot sprijinul, alocându-le resursele necesare pentru proiecte. Cei care nu o fac, trebuie să ştie ce îi aşteaptă. Nu mai vreau să aud de comisiile de disciplină care dau sancţiuni odată la doi ani de zile, de calificativele minunate de foarte bine cu care suntem obişnuiţi în sistemul public. Vă asigur că voi lua măsuri pentru ca cei care nu se încadrează în aceste exigenţe să fie înlocuiţi. La nevoie, chiar cu oameni dinafară.

Cred însă că în rândul colegilor noştri sunt suficienţi oameni valoroşi, care pot confirma, în anii următori, că  Primăria Oradea este o instituţie profesionistă.

Anunțuri