Etichete

, ,

În centrul istoric al municipiului sunt în momentul de faţă câteva proiecte care ori sunt în derulare, ori sunt în faza de a fi demarate în perioada imediat următoare. Aceste proiecte au ca şi scop punerea în valoare a acestui perimetru urban, atât din punct de vedere al arhitecturii, al imaginii oraşului, cât şi din punct de vedere turistic şi economic.

Voi aborda câteva chestiuni legate de reabilitarea faţadelor, de publicitatea din acest perimetru şi cele legate de comerţul stradal. Fiecare din aceste elemente sunt reglementate prin hotărâri de consiliu sau prin regulamente sau legi.

Una dintre hotărâri este cea cea care a fost aprobată anul acesta, privitoare la taxa pentru faţadele nereabilitate şi facilităţile care se acordă pentru proprietarii de clădiricare şi-au reabilitat faţadele. După cum ştiţi, cei care nu şi-au reabilitat faţadele, sau le-au reabilitat într-un mod necorespunzător vor plăti un impozit suplimentar pentru acest lucru, iar cei care le-au reabilitat vor fi scutiţi de impozit în următorii cinci ani. Scopul acestei măsuri de natură fiscală este să încurajăm reabilitarea faţadelor.

Pentru a şti foarte clar ce probleme sunt în zona centrală a oraşului, am demarat un studiu privind reabilitarea faţadelor în acest perimetru. Asta înseamnă că în această perioadă suntem în faza de finalizare a unei proceduri de achiziţie, care ne va permite ca în maximum şase luni de zile să avem o imagine exactă a ceea ce înseamnă centrul istoric. Aceasta înseamnă fotografierea tuturor clădirilor, întocmirea unei fişe pentru fiecare clădire, cum arată clădirea, ce probleme are, ce trebuie reparat, dacă reparaţia s-a făcut în mod corespunzător sau nu, în aşa fel încât să avem un document explicit, întocmit de profesionişti, care să ne spună în primăvară cine este scutit de această taxă suplimentară, cine trebuie să-şi repare faţadele şi cam cât l-ar costa şi ce are de făcut. Acesta va fi un instrument pe care Primăria îl pune la dispoziţia tuturor proprietarilor de clădiri din centrul istoric, pentru a le da o mână de ajutor în reabilitarea faţadelor. Este de asemenea şi un instrument prin care menţinem şi o anumită coerenţă în reabilitarea acestor clădiri.

Un al doilea domeniu important este partea de publicitate din acest perimetru. Este vorba de publicitatea la punctul de lucru al firmei şi de asemenea de partea de reclamă prin panouri, într-o formă comercială. După cum ştiţi, este în faza finală regulamentul de publicitate, care a fost dezbătut cu agenţiile de publicitate. Mai rămâne să discutăm cu reprezentanţii magazinelor şi localurilor din zona centrală aspectele pe care Primăria le are în vedere pentru conservarea centrului istoric.

În prezent, reclamele care sunt montate pe aceste clădiri sunt de dimensiuni rezonabile, însă ele trebuie să respecte anumite criterii, prioritară trebuind să fie faţada clădirii. Aceste reclame care nu respectă niciun fel de reguli trebuie înlocuite, astfel ca ele să fie armonizate cu clădirile. În perioada următoare, vom avea întâlniri cu toţi comercianţii din perimetrul istoric şi pe baza regulamentului de urbanism, vom găsi o formulă de a aduce partea de publicitate la standardele normale. Asta înseamnă că vom avea anul 2010 la dispoziţie pentru a aduce aceste reclame la o dimensiune care să fie rezonabilă şi care să fie conformă cu arhitectura clădirilor.

Nu putem să acceptăm să avem pe aceeaşi clădire reclame montate total diferit de la un geam la altul, cu culori diferite, elemente de decor care nu respectă niciun principiu. Aceste elemente vor fi stabilite pe baza unui alt studiu, pe care îl vom întocmi în parteneriat cu ordinul arhitecţilor. Va fi un concurs de idei, în aşa fel încât la primăvară să ştim foarte clar ce este de făcut.

Un alt element important este partea de comerţ stradal, în special partea privind terasele. În zona centrală, terasele sunt amenajate lângă clădiri. Am convenit la nivel de executiv să susţinem un alt tip de aranjament pe pietonală, şi anume ca terasele să fie amenajate pe centrul străzii, astfel ca ele să nu mai obstrucţioneze vitrinele magazinelor. Vor avea o lăţime delimitată în mod explicit, în aşa fel încât să permită fluxul de circulaţie şi pe o parte, şi pe alta. Vom impune de asemenea un anumit tip de umbrele, de o anumită dimensiune şi neinscripţionate. Comercianţii vor avea obligaţia să asigure curăţenia în perimetrul respectiv şi vor avea în grijă şi mobilierul stradal din zonă.

De asemenea, una din ţintele etapei următoare este transformarea străzii V. Alecsandri într-o stradă pietonală. Trebuie să încurajăm dezvoltarea acestor zone, care au atât un rol economic, cât şi unul turistic. Acest proiect trebuie făcut în paralel cu reabilitarea Cetăţii Oradea şi rezolvarea problemei traficului şi a parcării în perimetrul central.

Anunțuri