Etichete

, , , , ,

Astăzi se împlineşte un an de când am depus jurământul, împreună cu consilierii municipali, la şedinţa de constituire a Consiliului Local Oradea. Este un moment în care putem să analizăm ce s-a făcut bine, ce se putea face mai bine, unde suntem şi ce avem de făcut.

bolojan-01După cum vă mai aduceţi aminte şi dumneavoastră, anul trecut, în primăvară, am avut două evenimente. Unul a fost anunţarea candidaturii mele la Primărie, împreună cu o echipă de susţinători, sub sloganul “Împreună relansăm Oradea”. Atunci am expus ideea de a face ceea ce e necesar pentru ca din punct de vedere economic Oradea să se revigoreze în următorii ani. Al doilea moment a fost cel de prezentare a echipei de consilieri şi a programului pe care îl avem de pus în practică pentru următorii ani. Acest program se baza pe câteva direcţii principale: erau problemele legate de transparenţa şi decizia corectă în actul administrativ, în interesul oraşului, erau cele legate de curăţenia şi de spaţiile verzi din oraş, de partea de trafic şi parcări, de atragerea fondurilor europene, de componenta socială şi aşa mai departe. Ele se pot regăsi în programul meu de campanie, pe care l-am propus anul trecut la alegerile locale şi pentru care orădenii ne-au acordat încrederea, atât pentru funcţia de primar, cât şi pentru echipa de consilieri municipali.

Acum să vedem ce s-a făcut din acestea în primul an de activitate. Nu-mi propun să vin cu cifre şi date, cu bilanţuri triumfaliste; nu este cazul. Îmi propun doar să trec în revistă aceste direcţii.

Relansarea economică a Oradiei

Una din direcţiile importante pe care le-am urmărit a fost să punem bazele economice ale municipiului. Şi aici sunt câteva elemente obligatorii, fără de care nu putem vorbi – nu numai în Oradea, ci şi în altă parte – de o relansare economică sau de condiţii propice acesteia. Cele mai importante direcţii la acest capitol sunt cele legate de infrastructură. Este nevoie în orice municipiu de o infrastructură care să genereze o atractivitate pentru mediul de afaceri. Mă refer la reţelele de drumuri, la cele de apă  şi canalizare. Dintre acestea, şoseaua de centură este cel mai important proiect, care va avea efecte şi în viitor asupra orădenilor, în primul rând ca inel de dezvoltare pentru zona limitrofă, apoi ca parte de evitare a traficului greu şi a tranzitului prin municipiu. Acest proiect l-am demarat în forţă în cursul anului trecut – şi cred că dacă nu se demara, nu se mai făcea prea curând. A fost un efort destul de mare, în aşa fel încât să realizăm atât partea de lucări de subteran în cartierul Ioşia, cât şi lucrarea în sine şi, peste câţiva ani, când această lucrare va fi realizată integral, se vor vedea efectele ei benefice asupra municipiului Oradea.

Al doilea element important legat de relansarea economică este găsirea unor amplasamente pe care să le ofer companiilor care doresc să dezvolte unităţi industriale sau de servicii în municipiu. Oraşul Oradea nu avea un astfel de amplasament, toate fuseseră parcelate, vândute, împrăştiate şi în acest an de zile, am reuşit să aducem câteva în proprietatea municipiului. Cel mai important este cel de pe Calea Borşului, de 120 de hectare, care a parcurs toate etapele necesare pentru a fi evaluat parc industrial şi în care, în şedinţa din data de 29 iunie, vom scoate la licitaţie primele parcele pentru amplasarea de unităţi industriale. Sunt primele solicitări şi sperăm că, după realizarea utilităţilor, în toamna acestui an, la primăvară vor începe primele lucrări în parcul industrial. De asemenea, privitor la restul amplasamentelor e pe care am reuşit să le transferăm, o parte sunt blocate, cum este cel legat de fostul tancodrom, din spatele cimitirului Rulikovski, de 23 de hectare, care, cu “sprijinul” unor oameni ai actualei puteri, este în prezent blocat, fără să fie redat muncipiului.

Al treilea element important legat de relansarea economică este comportamentul administraţiei faţă de companii şi faţă de sistemul de taxe şi impozite. Ne-am angajat că vom reduce impozitele – şi mă refer la acele impozite pe proprietate la persoanele juridice din municipiu. Am avut cel mai mare impozit din Regiunea de Nord-Vest – era de 1,6%, pe când la Cluj sau Timişoara era de 0,7 %. Ne-am angajat la o reducere în trei etape, în aşa fel încât să ajungem la valoarea de impozitare a celor cu care suntem în concurenţă. Într-o primă etapă, am redus acest impozit la 1,4%, urmând să-l reducem şi anul acesta. Deci, pe partea de impozite şi de comportament transparent faţă de companii, ne-am respectat aceste înţelegeri pentru că au depins exclusiv de noi.

Tot cu privire la transparenţă, toate achiziţiile primăriei se postează pe site-ul instituţiei (www.oradea.ro). Iar anul trecut a fost pentru prima oară că, la finalul anului, au fost prezentate toate achiziţiile pe care le-a făcut primăria, cu toate datele aferente. În felul acesta se poate face o radiografie exactă a modului în care o primărie cheltuie banii publici. Mai pot aminti aici că am organizat licitaţii publice şi niciun proiect de hotărâre de consiliu care avea un caracter normativ nu mai fost supusă Consiliului Municipal fără o dezbatere publică prealabilă.

O altă componentă de relansare sunt fondurile europene. Mă refer aici la fondurile care urmăresc să pună în valoare componenta turistică.Am semnat contractul de finanţare al Cetăţii, unde lucrările vor începe în toamnă. Apoi sunt cele care ţin de infrastructură sau proiectul pentru energie. Am reuşit să accesăm o finanţare la Ministerul Mediului şi să ne plasăm printre primele cinci oraşe din România care urmează să beneficieze de fonduri.

Curăţenie în oraş, ordine la Primărie

A doua componentă la care ne-am angajat a fost cel cuprins şi în sloganul electoral “Curăţenie în oraş, ordine la Primărie”. Pe partea de curăţenie şi spaţii verzi, am moştenit un contract cu firma RER, care nici astăzi nu-şi face datoria aşa cum trebuie. Însă noi trebuie să ne mişcăm în limitele acestui contract. În această perioadă, împreună cu această firmă, am făcut eforturi destul de mari pentru o salubrizare mult mai bună a străzilor din municipiul Oradea. Am obligat firma să-şi facă dotări suplimentare, să treacă la spălarea străzilor şi la măturarea celor pe care nu a ajuns de ani de zile. Este însă un proces în care lucrurile nu se schimbă peste noapte. Aici este vorba şi de menţinerea curăţeniei, pe care trebuie să insistăm în continuare, şi mai e nevoie de timp până când standardul de curăţenie din municipiu, inclusiv în cartierele de blocuri, va fi cel pe care şi-l doresc orădenii şi pe care ni-l dorim şi noi. Am renegociat contractele atât cu RER, cât şi cu Keviep, în aşa fel încât să putem rezolva problema depozitării molozului, care avea tarife aberante. Am redus la zero tarifele de depozitare pentru materialele recuperabile, tot în urma unor negocieri, am gândit un sistem cu compania RER pentru transportul eficient al molozului şi al celorlalte materiale, care nu sunt de tip menajer. Aceste contracte au fost încheiate în primăvara acestui an şi au nevoie de câteva luni de zile ca să-şi dovedească eficienţa.

Pe partea de spaţii verzi, am reuşit să încheiem nişte înţelegeri cu proprietarii de foste cimitire sau de spaţii abandonate (e vorba de Episcopia Greco-Catolică şi cea Romano-Catolică), în urma cărora am preluat suprafeţe aflate într-o stare jalnică, unde se instalaseră boschetarii şi care erau o ruşine pentru Oradea. Astăzi, o parte din acestea sunt igienizate şi pregătite pentru a fi transformate în parcuri, iar o parte sunt în lucru. În toamnă vom putea în acest fel finaliza un proiect de creştere a suprafeţei spaţiilor verzi din oraş cu cel puţin 8 hectare de teren suplimentar, în aşa fel încât calitatea vieţii în general să cunoască o îmbunătăţire din acest punct de vedere.

Tot pe partea de spaţii verzi, am încheiat parteneriate cu cei care doresc să se implice în viaţa socială a municipiului – mă refer aici la companii private. Dacă veţi ieşi din oraş spre Beiuş, veţi vedea primul sens giratoriu pus la punct, aproape finalizat, în parteneriat cu o companie privată. Vor urma şi celelalte, pentru că sunt încheiate şi alte contracte, şi veţi vedea că treptat toate spaţiile verzi vor fi aduse la standarde.

Măsuri în interesul cetăţeanului

În privinţa  măsurilor luate în interesul orădenilor, pot aduce drept un prim exemplu ceea ce s-a întâmplat cu taximetria. Cred că lucrurile sunt destul de cunoscute aici. Am luat nişte măsuri absolut necesare pentru ca într-o parte importantă a transportului în comun să se facă ordine. În privinţa traficului greu, a parcărilor ilegale, a cerşetoriei, ani de zile nu s-a făcut nimic. Am început să luăm măsuri şi în privinţa acestora, dar în mod evident, lucrurile nu pot fi schimbate peste noapte. Acestea vor rămâne o prioritate şi în următorii ani, în aşa fel încât să nu mai vedem cerşetori, să avem disciplină în trafic, în utilizarea parcărilor, ca să putem convieţui normal în acest oraş.

În această perioadă am renegociat contracte prost încheiate, în care municipiul era perdant, cum ar fi cel cu Toni Construct Imobiliare, sau cel cu firma Keviep. Am făcut cu bani puţini ceea ce alţii au făcut cu bani mulţi – ca în cazul parcurilor. Aceasta şi datorită faptului că s-au făcut licitaţii corecte şi nu s-a mai făcut nimic nelalocul lui.

În cadrul Primăriei, am luat decizii poate neplăcute pentru unii – începând de la reduceri de personal, instituirea unor măsuri care au amputat unele drepturi ale personalului din Primărie (ca de exemplu parcarea gratuită), am închis componente care funcţionau într-un sistem energofag (cantina socială, unde prin externalizarea serviciilor s-au redus costurile de la 12 miliarde la 7 miliarde). Am impus un sistem sănătos în interiorul Primăriei, în care drepturi suplimentare primesc cei care au responsabilităţi importante, cei care sunt expuşi relaţiilor cu constructorii sau cu cetăţenii. E un sistem transparent, convenit cu sindicatul, care se respectă, aceasta constituind baza pentru creşterea randamentului Primăriei.

În ceea ce priveşte problema parcărilor, sunt două aspecte: parcarea în zona centrală a oraşului şi cea din cartierele de blocuri. Anul trecut am reuşit să facem câteva parcări între blocuri, la preţuri comparabile cu cele din anii trecuţi, însă din acest an vom face aceste parcări la jumătate de preţ. Am trecut şi la demolarea unor garaje, lucru neplăcut pentru unii, dar care va asigura creşterea numărului de locuri de parcare. În ceea ce priveşte parcarea în zona centrală, am întocmit studii de prefezabilitate pentru câteva parcări care vor fi realizate în parteneriat public-privat, însă pe moment nu am reuşit să găsim parteneri pentru acestea, din cauza crizei economice care a apărut între timp. Dacă nici la următoarea licitaţie nu vom reuşi, Primăria va realiza aceste parcări din bugetul propriu.

Nu am trecut aici în revistă toate lucrurile pe care le-am făcut în acest prim an. Dar pot afirma cu toată tăria că am lucrat din toate puterile la ceea ce am promis în campania din primăvara anului trecut. Unele lucruri sunt într-o stare avansată, altele sunt într-un stadiu incipient, dar sunt convins că până la urmă le vom pune la punct în totalitate. Consider că, împreună cu echipa mea, ne-am ţinut de cuvânt şi am făcut maxim din ceea ce se putea, din punctul meu de vedere, pentru a onora încrederea pe care orădenii ne-au acordat-o. Poate că unele lucruri le-am făcut mai abrupt, altele poate le puteam face mai bine, dar le-am făcut cu toată convingerea şi cu toată credinţa că ele trebuie făcute.

Am avut unele discuţii cu colegii în privinţa anumitor aspecte politice. Le-am spus că întotdeauna trebuie să facem ceea ce este necesar pentru Oradea, nu ceea ce dă bine; nu să coafăm realitatea, ci să facem ceea ce ştim că e nevoie pentru a face viaţa orădenilor mai bună, indiferent de costurile politice pe care le presupun unele decizii. Vreau să fac în aşa fel ca, atunci când nu voi mai fi primar, să mă pot plimba prin oraş, împreună cu familia, şi să nu-mi fie ruşine în faţa orădenilor pe care-i întâlnesc în cale.