Astăzi se împlineşte un an de când am depus jurământul, împreună cu consilierii municipali, la şedinţa de constituire a Consiliului Local Oradea. Este un moment în care putem să analizăm ce s-a făcut bine, ce se putea face mai bine, unde suntem şi ce avem de făcut.
După cum vă mai aduceţi aminte şi dumneavoastră, anul trecut, în primăvară, am avut două evenimente. Unul a fost anunţarea candidaturii mele la Primărie, împreună cu o echipă de susţinători, sub sloganul “Împreună relansăm Oradea”. Atunci am expus ideea de a face ceea ce e necesar pentru ca din punct de vedere economic Oradea să se revigoreze în următorii ani. Al doilea moment a fost cel de prezentare a echipei de consilieri şi a programului pe care îl avem de pus în practică pentru următorii ani. Acest program se baza pe câteva direcţii principale: erau problemele legate de transparenţa şi decizia corectă în actul administrativ, în interesul oraşului, erau cele legate de curăţenia şi de spaţiile verzi din oraş, de partea de trafic şi parcări, de atragerea fondurilor europene, de componenta socială şi aşa mai departe. Ele se pot regăsi în programul meu de campanie, pe care l-am propus anul trecut la alegerile locale şi pentru care orădenii ne-au acordat încrederea, atât pentru funcţia de primar, cât şi pentru echipa de consilieri municipali.
Acum să vedem ce s-a făcut din acestea în primul an de activitate. Nu-mi propun să vin cu cifre şi date, cu bilanţuri triumfaliste; nu este cazul. Îmi propun doar să trec în revistă aceste direcţii.
Relansarea economică a Oradiei
Una din direcţiile importante pe care le-am urmărit a fost să punem bazele economice ale municipiului. Şi aici sunt câteva elemente obligatorii, fără de care nu putem vorbi – nu numai în Oradea, ci şi în altă parte – de o relansare economică sau de condiţii propice acesteia. Cele mai importante direcţii la acest capitol sunt cele legate de infrastructură. Este nevoie în orice municipiu de o infrastructură care să genereze o atractivitate pentru mediul de afaceri. Mă refer la reţelele de drumuri, la cele de apă şi canalizare. Dintre acestea, şoseaua de centură este cel mai important proiect, care va avea efecte şi în viitor asupra orădenilor, în primul rând ca inel de dezvoltare pentru zona limitrofă, apoi ca parte de evitare a traficului greu şi a tranzitului prin municipiu. Acest proiect l-am demarat în forţă în cursul anului trecut – şi cred că dacă nu se demara, nu se mai făcea prea curând. A fost un efort destul de mare, în aşa fel încât să realizăm atât partea de lucări de subteran în cartierul Ioşia, cât şi lucrarea în sine şi, peste câţiva ani, când această lucrare va fi realizată integral, se vor vedea efectele ei benefice asupra municipiului Oradea.
Al doilea element important legat de relansarea economică este găsirea unor amplasamente pe care să le ofer companiilor care doresc să dezvolte unităţi industriale sau de servicii în municipiu. Oraşul Oradea nu avea un astfel de amplasament, toate fuseseră parcelate, vândute, împrăştiate şi în acest an de zile, am reuşit să aducem câteva în proprietatea municipiului. Cel mai important este cel de pe Calea Borşului, de 120 de hectare, care a parcurs toate etapele necesare pentru a fi evaluat parc industrial şi în care, în şedinţa din data de 29 iunie, vom scoate la licitaţie primele parcele pentru amplasarea de unităţi industriale. Sunt primele solicitări şi sperăm că, după realizarea utilităţilor, în toamna acestui an, la primăvară vor începe primele lucrări în parcul industrial. De asemenea, privitor la restul amplasamentelor e pe care am reuşit să le transferăm, o parte sunt blocate, cum este cel legat de fostul tancodrom, din spatele cimitirului Rulikovski, de 23 de hectare, care, cu “sprijinul” unor oameni ai actualei puteri, este în prezent blocat, fără să fie redat muncipiului.
Al treilea element important legat de relansarea economică este comportamentul administraţiei faţă de companii şi faţă de sistemul de taxe şi impozite. Ne-am angajat că vom reduce impozitele – şi mă refer la acele impozite pe proprietate la persoanele juridice din municipiu. Am avut cel mai mare impozit din Regiunea de Nord-Vest – era de 1,6%, pe când la Cluj sau Timişoara era de 0,7 %. Ne-am angajat la o reducere în trei etape, în aşa fel încât să ajungem la valoarea de impozitare a celor cu care suntem în concurenţă. Într-o primă etapă, am redus acest impozit la 1,4%, urmând să-l reducem şi anul acesta. Deci, pe partea de impozite şi de comportament transparent faţă de companii, ne-am respectat aceste înţelegeri pentru că au depins exclusiv de noi.
Tot cu privire la transparenţă, toate achiziţiile primăriei se postează pe site-ul instituţiei (www.oradea.ro). Iar anul trecut a fost pentru prima oară că, la finalul anului, au fost prezentate toate achiziţiile pe care le-a făcut primăria, cu toate datele aferente. În felul acesta se poate face o radiografie exactă a modului în care o primărie cheltuie banii publici. Mai pot aminti aici că am organizat licitaţii publice şi niciun proiect de hotărâre de consiliu care avea un caracter normativ nu mai fost supusă Consiliului Municipal fără o dezbatere publică prealabilă.
O altă componentă de relansare sunt fondurile europene. Mă refer aici la fondurile care urmăresc să pună în valoare componenta turistică.Am semnat contractul de finanţare al Cetăţii, unde lucrările vor începe în toamnă. Apoi sunt cele care ţin de infrastructură sau proiectul pentru energie. Am reuşit să accesăm o finanţare la Ministerul Mediului şi să ne plasăm printre primele cinci oraşe din România care urmează să beneficieze de fonduri.
Curăţenie în oraş, ordine la Primărie
A doua componentă la care ne-am angajat a fost cel cuprins şi în sloganul electoral “Curăţenie în oraş, ordine la Primărie”. Pe partea de curăţenie şi spaţii verzi, am moştenit un contract cu firma RER, care nici astăzi nu-şi face datoria aşa cum trebuie. Însă noi trebuie să ne mişcăm în limitele acestui contract. În această perioadă, împreună cu această firmă, am făcut eforturi destul de mari pentru o salubrizare mult mai bună a străzilor din municipiul Oradea. Am obligat firma să-şi facă dotări suplimentare, să treacă la spălarea străzilor şi la măturarea celor pe care nu a ajuns de ani de zile. Este însă un proces în care lucrurile nu se schimbă peste noapte. Aici este vorba şi de menţinerea curăţeniei, pe care trebuie să insistăm în continuare, şi mai e nevoie de timp până când standardul de curăţenie din municipiu, inclusiv în cartierele de blocuri, va fi cel pe care şi-l doresc orădenii şi pe care ni-l dorim şi noi. Am renegociat contractele atât cu RER, cât şi cu Keviep, în aşa fel încât să putem rezolva problema depozitării molozului, care avea tarife aberante. Am redus la zero tarifele de depozitare pentru materialele recuperabile, tot în urma unor negocieri, am gândit un sistem cu compania RER pentru transportul eficient al molozului şi al celorlalte materiale, care nu sunt de tip menajer. Aceste contracte au fost încheiate în primăvara acestui an şi au nevoie de câteva luni de zile ca să-şi dovedească eficienţa.
Pe partea de spaţii verzi, am reuşit să încheiem nişte înţelegeri cu proprietarii de foste cimitire sau de spaţii abandonate (e vorba de Episcopia Greco-Catolică şi cea Romano-Catolică), în urma cărora am preluat suprafeţe aflate într-o stare jalnică, unde se instalaseră boschetarii şi care erau o ruşine pentru Oradea. Astăzi, o parte din acestea sunt igienizate şi pregătite pentru a fi transformate în parcuri, iar o parte sunt în lucru. În toamnă vom putea în acest fel finaliza un proiect de creştere a suprafeţei spaţiilor verzi din oraş cu cel puţin 8 hectare de teren suplimentar, în aşa fel încât calitatea vieţii în general să cunoască o îmbunătăţire din acest punct de vedere.
Tot pe partea de spaţii verzi, am încheiat parteneriate cu cei care doresc să se implice în viaţa socială a municipiului – mă refer aici la companii private. Dacă veţi ieşi din oraş spre Beiuş, veţi vedea primul sens giratoriu pus la punct, aproape finalizat, în parteneriat cu o companie privată. Vor urma şi celelalte, pentru că sunt încheiate şi alte contracte, şi veţi vedea că treptat toate spaţiile verzi vor fi aduse la standarde.
Măsuri în interesul cetăţeanului
În privinţa măsurilor luate în interesul orădenilor, pot aduce drept un prim exemplu ceea ce s-a întâmplat cu taximetria. Cred că lucrurile sunt destul de cunoscute aici. Am luat nişte măsuri absolut necesare pentru ca într-o parte importantă a transportului în comun să se facă ordine. În privinţa traficului greu, a parcărilor ilegale, a cerşetoriei, ani de zile nu s-a făcut nimic. Am început să luăm măsuri şi în privinţa acestora, dar în mod evident, lucrurile nu pot fi schimbate peste noapte. Acestea vor rămâne o prioritate şi în următorii ani, în aşa fel încât să nu mai vedem cerşetori, să avem disciplină în trafic, în utilizarea parcărilor, ca să putem convieţui normal în acest oraş.
În această perioadă am renegociat contracte prost încheiate, în care municipiul era perdant, cum ar fi cel cu Toni Construct Imobiliare, sau cel cu firma Keviep. Am făcut cu bani puţini ceea ce alţii au făcut cu bani mulţi – ca în cazul parcurilor. Aceasta şi datorită faptului că s-au făcut licitaţii corecte şi nu s-a mai făcut nimic nelalocul lui.
În cadrul Primăriei, am luat decizii poate neplăcute pentru unii – începând de la reduceri de personal, instituirea unor măsuri care au amputat unele drepturi ale personalului din Primărie (ca de exemplu parcarea gratuită), am închis componente care funcţionau într-un sistem energofag (cantina socială, unde prin externalizarea serviciilor s-au redus costurile de la 12 miliarde la 7 miliarde). Am impus un sistem sănătos în interiorul Primăriei, în care drepturi suplimentare primesc cei care au responsabilităţi importante, cei care sunt expuşi relaţiilor cu constructorii sau cu cetăţenii. E un sistem transparent, convenit cu sindicatul, care se respectă, aceasta constituind baza pentru creşterea randamentului Primăriei.
În ceea ce priveşte problema parcărilor, sunt două aspecte: parcarea în zona centrală a oraşului şi cea din cartierele de blocuri. Anul trecut am reuşit să facem câteva parcări între blocuri, la preţuri comparabile cu cele din anii trecuţi, însă din acest an vom face aceste parcări la jumătate de preţ. Am trecut şi la demolarea unor garaje, lucru neplăcut pentru unii, dar care va asigura creşterea numărului de locuri de parcare. În ceea ce priveşte parcarea în zona centrală, am întocmit studii de prefezabilitate pentru câteva parcări care vor fi realizate în parteneriat public-privat, însă pe moment nu am reuşit să găsim parteneri pentru acestea, din cauza crizei economice care a apărut între timp. Dacă nici la următoarea licitaţie nu vom reuşi, Primăria va realiza aceste parcări din bugetul propriu.
Nu am trecut aici în revistă toate lucrurile pe care le-am făcut în acest prim an. Dar pot afirma cu toată tăria că am lucrat din toate puterile la ceea ce am promis în campania din primăvara anului trecut. Unele lucruri sunt într-o stare avansată, altele sunt într-un stadiu incipient, dar sunt convins că până la urmă le vom pune la punct în totalitate. Consider că, împreună cu echipa mea, ne-am ţinut de cuvânt şi am făcut maxim din ceea ce se putea, din punctul meu de vedere, pentru a onora încrederea pe care orădenii ne-au acordat-o. Poate că unele lucruri le-am făcut mai abrupt, altele poate le puteam face mai bine, dar le-am făcut cu toată convingerea şi cu toată credinţa că ele trebuie făcute.
Am avut unele discuţii cu colegii în privinţa anumitor aspecte politice. Le-am spus că întotdeauna trebuie să facem ceea ce este necesar pentru Oradea, nu ceea ce dă bine; nu să coafăm realitatea, ci să facem ceea ce ştim că e nevoie pentru a face viaţa orădenilor mai bună, indiferent de costurile politice pe care le presupun unele decizii. Vreau să fac în aşa fel ca, atunci când nu voi mai fi primar, să mă pot plimba prin oraş, împreună cu familia, şi să nu-mi fie ruşine în faţa orădenilor pe care-i întâlnesc în cale.
Pingback: Gavril Bolojan Ilie - politicianul lunii februarie. | Alegeri.TV Blog
emigrantul a spus:
Multumesc domnule primar.S-a asfaltat zona respectiva de pe Ferencz Lizst.
emigrantul a spus:
stimate domnule Primar.
acum o saptamana jumatate angajatii unei firme de cosntructii, cu multa ravna si spirit de raspundere au decopertat bucati din asfalt din zona Ferencz Liszt (vis a vis cu garajele), de atunci insa nu a mai venit nimeni care cu aceeasi ravna sa si repare acele zone.Noi posesorii de autoturisme in marea noastra majoritate nu suntem atat de mari experti incat sa putem sa le ocolim si impliciat dam cu cate o roata in ele.
Cu stima va intreb.Noua cine ne repara masinile care sigur au de suferit in urma acestor aterizari fortate in aceste denivelari??
Daca tot nu s-a putut finaliza aceasta lucrare de ce s-a trecut la decopertarea zonei respective?
cu stima
emigrantul a spus:
subscriu si eu la ceea ce spune domnul szabo.este vorba de asociatia 321.stimate domnule primar.mu mai traim in comunism ca toti sa raspundem pentru faptele altora.in alta ordine de idei, acel angajament a fost incheiat FARA acordul marii majoritati a locatarilor.Nu exista nici o lista cu semnaturi, nu exista nici un proces verbal din care sa reiasa ca PROPRIETARII din asocitia de locatari 321 au decis in unanimitate asta inseamna un procent de 50%+ 1 sa se angajeze sa plateasca aceste sume, deci angajamentul de plata la care se tot face referire este ilegal.
Pe de alta parte, eu ca locatar al unui bloc in cazul in care decid totusi sa platesc acest angajament, sunt rebransat la apa calda fara ca toti cei din bloc sa faca la fel? ma indoiesc de acest lucru
Si atunci ce solutie am? Nu e posibil ca sa iti platesti toate cheltuielile la zi si sa ajungi in postura de a te spala cu apa rece ca ultimul om, exact ca in comuna primitiva ca doar acolo era totul la comun.
Alt aspect ar fi legat de modul in care SC Electrocentrale au gestionat aceasta problema.Aceste datorii care se dovedesc a fi sume delapidate de fosta conducere nu s-au adunat de la o luna la alta.Eu stiu ca au fost cativa ani. Se pare ca contractul prevede ca pentru neplata a 3 luni consecutive beneficiarul urmeaza sa fie debransat.De ce s-a facut acest lucru doar in 2008? Sau a fost ma simplu pentru aceasta institutie sa perceapa o serie de penalitati decat sa ia masurile de rigoare atunci cand aceasta problema era in faza incipienta.
Pana la urma pltim noi in ceea mai mare parte nevinovati.Sigur sunt si restantieri dar acestia nu au decat sa plateasca inclusiv sumele care reprezinta penalitati.
Dreptul la hrana, imbracaminte si caldura este un drept garantat de constitutia Romaniei,iar noi bunii platnici din asociatia 321 suntem si noi cetateni ai acestei tari.
cu stima un locatar frustrat si dispus sa isi apere drepturile..
Szabo Istvan Öcsi a spus:
Buna. In legatura cu asociatia de propritari nr 321 din Nufarul. Si familia mea apartine de aceasta, si bine-nteles ca nici noi n-avem apa calda deja de mai bine de 2 luni. Chiar nu exista o solutie? Daca s-a pus sechestru pe proprietatile fostului presedinte, de ce oare tre’ sa mai achitam SI NOI banii aia de angajament ? (care intre timp din 8 mil. s-a facut 15 mil. si daca tot a venit vorba, eu n-am semnat niciun angajament, doar inconstientu’ ala de sef de scara, care nici macar nu ne-a intrebat pe noi locatari. Plateasca El daca a fost de acord cu asa ceva) Va-ntreb si eu INCA ODATA de ce sa platim noi pentru furtul altora?
kaboom a spus:
D-le Bolojan, ati putea sa oferiti informatii proaspete despre planurile legate de Aeroportul Oradea sau despre stadiul in care sunteti cu atragerea de investitori in parcurile industriale?
bolojan a spus:
Planurile privind Aeroportul Oradea le fac cei de la Consiliul judetean, nu eu. Cat despre atragerea de investitori in parcurile industriale, veti afla curand.
marian a spus:
Credeti ca era necesara asfaltarea trotuarului deja existent si pavat cu dale de pe str olahus? E o lucrare in batjocura , se ingroapa dale, borduri, se toarna asfalt de la un capat la celalalt al strazii pe ambele trotuare, desi acestea erau in stare buna! Lucrarea se face fara nici o ptregatire, eventual o aducere la nivel, etc. Locatarii sunt consternati de decizia aceasta, vom avea o vreme de ce sa ni se lipeasca talpile si prilej de a cara bitum si nisip in case. NU sunt de acord ca banii mei ca si contribuabil sa fie irositi in acest fel, existau strazi nenorocite ce putea fi reparate cu materialul folosit aici in mod cu totul inutil.
pensionara a spus:
stimate domnule primar, sunt o pensionara de 72 de ani, locuiesc pe strada infratirii, si de ani de zile tot astept bransarea la reteaua de canalizare a orasului. acum un an de zile mi s-a spus ca se va face reteaua de canalizare pe strada infratirii din fonduri primite de la UE, pentru ca azi sa aflu ca exact portiunea de strada unde se afla casa mea a fost scoasa din proiect, fara sa existe un motiv bine intemeiat. Din pensia de 480 de lei nu imi pot permite sa ma bransez pe cont propriu, si deci folosesc in continuare toaleta din curtea casei. De asemenea strada nu este asfaltata, ci acoperita de mult pietris pe care diversi muncitori l-au tot aruncat pana au ridicat soseaua cu o jumatate de metru mai sus decat casa.astfel, desi locuiesc la doi pasi de centrul Oradiei, parca as locui intr-un sat, departe de civilizatie, cu toaleta in curte si soseaua pietruita. Va rog mult sa ma ajutati sa rezolv aceasta problema, pentru ca macar acum la batranete sa ma pot bucura de conditii civilizate de trai. In speranta ca ma veti ajuta, va multumesc mult.
future a spus:
sper ca nu aprobati doar comentariile care va plac
future a spus:
imi pare rau ca v-am votat…in anumite lucrururi sunt multumit de cand ati venit la „putere” insa cu parere de rau pot sa spun ca va bateti joc de ceo din invatamant … in familia noastra sunt 3 cadre didactice si nu suntem multumiti de ceea ce faceti…unde sunt bonurile pe care ar trebui sa le primeasca toate cadrele din oradea? interesant ca in alte orase si sate primarii sunt in stare sa dea bonuri de masa dar d-voastra nu…cum se poate? pot sa imparta banii in asa fel ca sa ii multumeasca pe toti…aveti ce invata da le ei
Ichim a spus:
Va multumesc mult pentru ajutor domnule primar. Din pacate eu sunt unul dintre locatarii acelor blocuri care nu au fost rebransate. Asta pentru ca unii dintre vecinii mei nu si-au achitat facturile curente. Este foarte trist sa nu am apa, desi sunt cu plata la zi, pentru ca am in scara si vecini care nu si-au platit aceste utilitati. Oare cu ce sunt de vina? Ca stau in aceasta scara si nu in alta? De ce nu se pot face bransamente individuale. Sa vina frumos acasa factura ca la celelalte utilitati, iar cand nu ai platit sa nu ti se mai distribuie apa. Domnii de la CET spun ca nu se pot face bransamente individuale pentru ca blocul este facut pe un sistem mai vechi si ca ar trebui facute investitii pentru ca oamenii sa poata fi bransati individual. Imi pare rau sa constat ca in aceasta problema CET gandeste exact ca o banca. Ar vrea sa castige cat mai multi bani dar sa nu investeasca niciun leu. Daca furnizeaza un serviciu, din care isi castiga painea, oare, ar trebui ca eu sa fac in asa fel incat servuiciul lor sa fie mai performant, sau este problema lor? Sau poate, gandind tot ca o banca, miza e alta. Poate ca se gandesc ca facand bransamente individuale vor pierde mai multi clienti, si prefera sa ii stranga cu usa pe cei pe care ii au. In fine, dupa cum probabil va dati seama, eu nu pot sa ma duc si sa bat la fiecare usa rugandu-i pe cei care nu au platit, sa o faca. O sa incerc insa sa imi castig drepturile in alt mod. Poate ca domnilor de la CET le-ar prinde bine o luna de baie in lighean ca sa vada si ei cum e? Va doresc o zi buna.
meluska a spus:
Am auzit ca ati fost in vizita in zona noastra. Multumesc si in numele locatarilor asteptam o schimbare pozitiva.
Despre spital…
In acest sfarsit de saptamana am avut pobleme cu copilul. Am fost internat cu el la Spitalul Gavril Curteanu. Din pacate conditiile de acolo nu sunt chiar foarte bune comparat cu centrul de dializa si alte sectii complect renovate din incinta spitalului.
Cred ca si copii nostri au dreptul la conditii bune de spitalizare…
Despre echipa medicala…nota 10 cu stelute atat pentru echipa de la urgente cat si pt. echipa D-nei Dr. Mihalceanu de la et. V.
tudor a spus:
Domnule primar,va salut cu stima! as avea mai multe aspecte pe care doresc sa le relatez. In primul rand,trebuie spus ca Oradea a alunecat acum cativa ani intr-o stare totala de neglijenta datorata,probabil, unor politicieni care au condus vreme indelungata orasul(si judetul) si au realizat cu cateva luni inainte de alegerile din iunie 2008 ca orasul e intr-o stare jalnica(fapt pe care noi,cateva zeci de internauti,plus un numar foarte mic de ziaristi l-au reclamat cu ani in sir).buun,spatiul nu-mi permite sa scriu aici toate anomaliile pe care le-ati mostenit. sunt de acord cu aproape toate initiativele dumneavoastra si apreciez deschiderea uriasa fata de cetateni(in comparatie cu regimul filip). dar am senzatia ca oamenii din subordine(unii) nu prea muncesc.sunt acei inspectori de salubritate,care par ca nu observa gunoaiele,buruienile,masinile parcate pe spatiul verde.e chiar asa greu sa patruleze o data dimineata si odata dupa-masa cateva zeci de stradute? la fel ,politia comunitara(ce-i drept,cu un efectiv redus numeric)…eu nu i-am vazut niciodata in actiune! nu ar trebui acesti oameni sa aiba niste baremuri,apropo de problemele constatate si/sau rezolvate?
multi oradeni nu stiu,dar cu siguranta dvs ati observat ca oradea sta mult,mult mai rau ca aspect, nivel economic, viata culturala,posibilitati de petrecere a timpului liber decat alte orase(cluj,tg mures,sibiu,brasov). multi oameni nu stiu asta
de aceea, sper ca sunteti foarte vigilent cu firme ca si RER sau Luxten(numai in oradea vezi becuri stradale care se sting si se aprind din senin…probail au senzori).legat de RER,sunt firme in tara aceasta care fac o treaba mult mai buna,gen Rosal.in fine,asa a fost atunci prin 2006 cand s-a facut licitatia…
In speranta ca majoritatea ideilor exprimate de mine sunt in asentimentul dvs si ca pana la anul vom scapa si de guvernul ostil si de criza economica profunda,va urez mult succes si va asigur de sprijinul meu,atata cat pot si eu sa fac
bolojan a spus:
Ma bucur ca ati sesizat faptul ca exista o deschidere mai mare a Primariei fata de cetateni, fata de cum era inaintea mandatului meu. Putini remarca acest lucru, desi e foarte important. Sunt in asentimentul Dvs in majoritatea problemelor ridicate, doresc doar sa fac cateva precizari, lucruri pe care poate nu le cunoasteti.
Cu privire la inspectorii de salubritate si politia comunitara: e adevarat ca mai sunt multe gunoaie in unele zone, dar avand efective putine ne-am concentrat pentru inceput asupra zonelor importante: centrul orasului si arterele principale, in special cele de intrare in oras. In aceastea veti putea constata ca este curat si ingrijit (va propun sa treceti pe Calea Clujului, sa vedeti diferenta). Am pus la treaba si RER-ul, care incepe sa faca progrese. Va asigur ca nu ne oprim pana nu facem ce am promis. Cu RER-ul e destul de dificil, intrucat exista un contract incheiat pe mai multi ani si rezilierea e dificila. Am preferat sa punem presiune asupra lor, in speranta ca vor reusi, cu timpul, sa-si faca datoria in mod corespunzator. In ceea ce priveste Luxten, aceeasi problema cu contractul, dar vom proceda si cu ei la fel ca si in cazul RER, luand masuri energice ca sa-si amelioreze simtitor prestatia.
tudor a spus:
va multumesc pentru raspuns,dar mai am o singura intrebare: exista un termen limita pana la care aceste firme care au concesionat anumite servicii trebuie sa intre in normalitate? adica,subordonatii dvs reusesc sa tina o evidenta clara a activitatii acestor firme si eventual,daca imi puteti spune, daca nu se vor conforma firmele,primaria are totusi posibilitatea de a aduce pe altii care au dovedit ca sunt mai buni?
va multumesc si va doresc o zi buna!
Alexandru a spus:
la scoala „Dacia” sunt montate o gramada de aparate de aer condiţionat si sunt nefolosite chiar in perioada de maxima caldura. Sunt convinsa ca tot din banii publici au facut investitia. La spitalul Judetean bolnavii sufera de caldura pt. ca nu sunt bani pt. instalatii de aer conditionat. Vi se pare normal?
bolojan a spus:
Utilizarea aparatelor de aer conditionat in institutiile publice este decizia managerilor respectivi. Sigur ca sunt in asentimentul Dvs, ideal ar fi ca aceste aparate sa fie folosite pentru confortul termic al cetatenilor. Dar poate ca exista si ratiuni de ordin financiar la mijloc, bugetele sunt cum sunt si exista alte prioritati in utilizarea banilor.
Ichim V a spus:
Domnule primar, in primul rand doresc sa va felicit pentru primul an de mandat si sa va doresc mult succes in continuare. Va scriu insa acest mesaj pentru a va aduce la cunostinta o situatie foarte neplacuta cu care, din pacate, ma confrunt si eu. De aproape doua saptamani nu avem apa calda desi suntem cu plata apei la zi. Asta pentru ca fosta asociatie de proprietari a fost condusa de o persoana iresponsabila care a fugit cu banii oamenilor. Societatea care furnizeaza apa calda a decis sa obtina banii de la noua asociatie (asociatia de locatari 321 cartierul Nufarul), asa ca a taiat, pur si simplu, apa calda la 300 de familii. Anul trecut oamenii, au semnat un angajament ca intr-un an vor plati ei banii pe care i-a furat presedintele fostei asociatii, in ideea ca procesul se va termina repede si banii datorati vor fi recuperati de la fostul presedinte. In urma cu doua saptamani s-a intrerupt din nou furnizarea apei calde pe motiv ca a expirat angajamentul si oamenii nu au platit banii. In loc ca firma furnizoare de apa calda sa isi recupereze banii de la fostul director (caruia am inteles ca i s-a pus deja sechestru pe bunuri si ca ele valoreaza mai mult decat datoria pe care trebuie sa o achite) ea a decis sa nu ne mai dea apa calda desi suntem cu plata la zi. Bransamente individuale nu se pot face, asa ca in Oradea secolului XXI suntem ca in anii ceausismului, platim toti pentru greseala unei singure persoane. Am facut deja o cere pentru audienta la dumneavoastra, asa ca joi la ora noua va vom prezenta si dumneavoastra situatia. Sper ca ne veti da o mana de ajutor pentru ca sunt convins ca intelegeti ca degeaba se planteaza flori frumoase in centrul orasului daca mai mult de 300 de oradeni fac zilnic baie in lighean.
Va doresc o seara placuta.
bolojan a spus:
Domnule Ichim, regret că nu v-am răspuns mai repede, dar am vrut sa gasesc intai o solutie. Va informez ca am vorbit cu directorul CET şi am primit asigurari ca la scarile unde oamenii şi-au achitat angajamentele vor fi (sau chiar sunt deja) rebranşaţi, astfel ca problema apei calde s-a rezolvat.
meluska a spus:
Azi (m-am intalnit cu reprezentantii Politiei Comunitare, faceau inventarul masinilor abandonate in curtea noastra interioara) am depus o sesizare scrisa ref. la problemele din zona…sper ca de data asta vom rezolva…
bolojan a spus:
Va multumesc pentru multiplele sesizari. Am luat masuri pentru ca Politia Comunitara sa se implice in rezolvarea problemelor semnalate de dvs in zona Centrului Civic, inclusiv in ceea ce priveste „boschetarii”.
meluska a spus:
Multumim!
bolojan a spus:
Revin cu amanunte despre masurile luate de Politia Comunitara in zona Centrului Civic. Aveti mai jos raspunsul lor:
” Urmare la sesizarea privind curtea interioara a blocurilor A din Piata Independentei va comunicam urmatoarele:
Incepind cu 01.07.2009 masinile tamponate nu mai sunt nevoite a se prezenta la Biroul Tamponari pentru rezolvarea problemelor generate de accidente , astfel ca se observa ca in parcarea respectiva nu mai parcheaza masini avariate.
Cladirea neterminata in care erau adunate gunoaie si in care locuiau persoane fara adapost a fost curatata si incuiata.
Inchiderea spatiului in care se adapostesc porumbeii intra in sarcina Asociatiei de Proprietari, locuintele fiind proprietate privata.Prin scrisoarea transmisa asociatiei am formulat recomandarile necesare rezolvarii problemelor.
Privind comportamentul necivilizat al unor persoane, in zona Santului Cetatii, am luat masurile necesare de supraveghere si sanctionare a contravenientilor.
Privind functionarea panoului publicitar, am recomandat asociatiei de proprietari sa urmareasca respectarea acordului cu firma de publicitate, asociatia avand la dispozitie mijloacele de impunere a respectarii clauzelor.
Politia Comunitara Oradea va supraveghea respectarea regulilor de comportament civilizat, va monitoriza si indeparta persoanele care murdaresc si produc disconfort in zona.
De asemenea am inceput procedura de rezolvare a problemei masinilor abandonate pe domeniul public, care ingreuneaza accesul si parcarea in zona destinata acestui scop.
Pentru sesizari oportune si interventie operativa, ne puteti apela la telefonul 0259-969 si prin agentul de zona la numarul :0733 055430.”
meluska a spus:
Multumesc!
Spre ca de data asta se rezolva situatia!
Ieri a fost scandal! Se bat boschetarii intre ei!
Daca aveti nevoie de ajutorul locatarilor pentru depistarea tuturor problemelor din zona va stam la dispozitie!
Succes!
Cristi B. a spus:
Domnule Bolojan, as vrea „sa va intreb cateva intrebari”: in zona Iosia, pe str. Densuseanu, de ce ati intrat cu largirea centurii pe spatiul verde al blocurilor de la sosea?? Initial s-a declarat ca acel spatiu verde nu va fi afectat de constructia centurii, pt ca acum sa luati 4 metri (sper ca am inteles bine) din acel spatiu! A fost luat in considerare faptul ca acolo exista o linie ferata (care este destul de aproape) si deja nivelul de poluare fonica plus vibratii este destul de ridicat? A fost luat in considerare faptul ca traficul pe acolo va creea mai multa poluare atmosferica si poluare fonica (barierele fonice sunt ineficiente pt etajele superioare) ??? A fost luat in considerare aspectul pe care il va avea acel loc dupa ingradire??? Cum credeti ca va arata spatiul din fata blocurilor, dupa ingradirea cu barierele fonice? Mai ramane si problema locurilor de parcare. Aici cred ca veti argumenta cu amenajarea locurilor de la liceul Sinteza…ma tem ca nu va fi de ajuns!
Sunt obisnuit sa vad de la dumneavoastra decizii bine cumpanite si abordare in perspectiva, dar de data aceasta nu am reusit sa gasesc o explicatie logica in felul in care s-a procedat acolo!
PS
Ca si solutie la sacrificarea acelui spatiu verde si mai ales a confortului si asa precar al locatarilor din acea zona, cred ca se putea apela la eliminarea depozitului de constructii si a serviceului Aconalex, care si asa sunt prea apropiate de linia ferata!
Multa sanatate & intelepciune va doresc!
bolojan a spus:
Cristi B., lucrurile sunt ceva mai complicate decat par la prima vedere. Lucrarile la soseaua de centura nu tin de primarie (chiar daca avem un cuvant de spus in privinta lor si colaboram pe partea care ne priveste), ci de Compania Drumuri Nationale (CNADNR). Din acest motiv nu avem control total asupra acestor lucrari, dar ne implicam in masura posibilitatilor. Ceea ce pot sa va spun ca raspuns la cele de mai sus este ca, daca s-a decis pastrarea depozitului Aconalex, singura solutie de executare a centurii la 4 benzi este intrarea in zona verde respectiva, pentru respectarea latimii drumului cca 15 m. Oricum acolo nu era „zona verde”, ci o parcare. Sunt chestiuni tehnice, cu multe probleme pe care nu le pot detalia aici. Va asigur insa ca vom incerca sa eliminam pe cat posibil neajunsurile semnalate.
PS: Regret ca am raspuns atat de tarziu, dar n-am avut posibilitatea s-o fac la timpul cuvenit.
Cristi B. a spus:
Multumesc!
Tommy a spus:
Salut Domnu Primar!
Eu locuiesc pe cartierul langa centura, in Rogerius.
Acum Drumuri Bihor si Selina lucreaza acolo!
Daca vreti sa le ajutati pe oamenii de acolo, atunci va rog, sa discutati cu firmele, sa faca si gradina langa centura, si nu numai centura sa faca!
Zona arata acolo ca un ghetto.
Trebuie sa puneti cosuri de gunoi, si lumina publica.
cu Toata stima
Tommy
bolojan a spus:
Tommy, dupa incheierea lucrarilor la sosea, vor fi amenajate si spatiile verzi, astfel incat zona sa arate civilizat.
meluska a spus:
Stimate domn Bolojan
Ref. la „Curăţenie în oraş, ordine la Primărie” doresc sa va informez despre urmatoarele:
Dupa cum stiti, curtea interioara a blocurilor A, din Centrul Civic, imparte parcarea locatarilor, cu ceea a masinilor tamponate, aduse de soferii
implicati in accidente, la Biroul Tamponari. Curtea este mai tot timpul plina de masini avariate, parcate la intamplare, blocand astfel caile de acces si
masinile locatarilor. NU CRED ca mai exista vreun locatar din blocurile adiacente care sa nu-si fi gasit masina blocata de masinile avariate ale unor oameni furiosi, sa nu fi gasit macar odata masina zgariata in parcare, sau scufundata in gramezile de piese avariate si abandonate de musafirii biroului tamponari.
Cladirea neterminata este plina de gunoaie adunate de boschetari care lociuesc aici. Aceasta cladire este folosita si pe post de toaleta publica de boschetari. Nu va dati seama de mirosul insuportabil…si nu mai vorbesc de focarul de infectie…
Porumbeii au facut cuiburi in crapatura dintre blocurile A2 si A1, zeci de kilograme de dejectii de porumbei sunt sub cuiburile lor.
Am cerut asociatiei inchiderea crapaturii, deoarece din păcate, dincolo de rolul pozitiv pe care porumbeii îl au în viaţa noastră, prezenţa acestora generează şi efecte negative, de răspândire a unor boli, degradarea şi distrugerea monumentelor şi clădirilor, unele cu valoare istorică. Porumbeii, prin dejecţii şi praful pe care îl stârnesc, constituie un potenţial alergizant. Ei sunt purtători de microorganisme ce produc toxiinfecţii alimentare, salmonele etc.
O alta problema: santul cetatii este folosit, fara jena si fara bun simt, drept toaleta publica, de autostopistii si taximetristii care racoleaza clienti “ la negru” din parcarea de pe strada Clujului, chiar de langa Politia Circulatie (vis a vis cu primul bloc de pe str. Clujului). Curios, lumina zilei pare a nu-i deranja ABSOLUT DELOC pe cei care isi fac necesitatile fiziologice pe un monument istoric!!!
In rest…totul este OK, numai panoul publicitar din Centru Civic ne mai deranjeaza noaptea, cu toate ca s-a semnat un acord intre asociatia de locatari si FIRMA X pentru reducerea luminozitatii panoului la minim pe timp de noapte, aceasta nu este respectat.
Despre toate aceste probleme Primaria Oradea a fost informat. Dl. Orlando Balas stie despre aceste probleme.
In rest, numai bine!
bolojan a spus:
Meluska, multumesc pentru semnalarea problemelor din Centrul Civic. Va rog sa aveti putina rabdare, vom incerca sa luam masuri pentru a reglementa situatia.
Anonim a spus:
Domnule Bolojan, de ce Selina, care a fost implicata in atatea lucruri „gri” in fostul regim pedelist, a primit interdictie la a mai face lucrari publice in alte judete(calitate execrabila), are un istoric atat de graitor in ceea ce priveste calitatea lucrarilor facute in Bihor/Oradea, de ce aceasta firma continua sa se bucure de o asa mare trecere in fata dumneavoastra? De ce se depun atat de putine eforturi de a cauta alte firme pt executarea lucrarilor publice in Oradea? Personal, ma scarbeste aceasta firma din cauza halului in care arata unele drumuri din Bihor(culmea, DL RUS SE LAUDA CA EL LE-A FACUT) si mai ales ma scarbeste tranteala care se numeste Cartierul Luceafarul! Nu ma semnez, desi ma cunoasteti! Bineinteles ca adresa de email este doar de forma si sunt curios daca veti avea deschiderea sa publicati acest comentariu. Ah da……ati primit un vot de la mine!
bolojan a spus:
Firma Selina nu se bucura de vreo trecere in fata mea, ci pur si simplu a castigat o licitatie. Ca primar, eu nu intervin in aceste licitatii, doar asigur conditiile ca ele sa se desfasoare in mod corect. Important este ca, in momentul in care constatam ca lucrarile nu sunt de calitate, sa luam masuri. Si o vom face, va asigur!
Bogdi a spus:
Domnule Bolojan, cu tot respectul, trebuie sa va aduc la cunostinta ca deocamdata mi-ati lasat o impresie destul de slaba. Soseaua de centura nu este un proiect inceput de dumneavoastra deci nu ar trebui sa va mandriti atata cu el, mari investitori nu stiu sa fi venit in Oradea prin inceperea negocierilor de cand ati castigat mandatul de primar, iar schimbarile directorilor de regii autonome mi se par exclusiv politice. Trebuie sa mentionez ca desi nu cunosc situatia fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru administratia locala zona Iosia este total ignorata de municipalitate. In acest cartier sunt foarte multe strazi neasfaltate, iar strazile Onestilor si Mestesugarilor nu necesitau doar o curatare de catre cei de la RER cum ati declarat dumneavoastra dupa redeschiderea soselei de centura, aici trebuie tras un covos asfaltic nou sau macar o plumbuire facuta bine. S-au facut niste reparatii dar gropile si denivelarile au ramas. Sper sa luati in seama cele semnalate de mine. Va salut cu respect !
bolojan a spus:
Bogdi, cu privire la soseaua de centura, e adevarat ca nu e proiectul meu , cu toate acestea am contribuit la imbunatatirea lui si urgentarea reluarii lucrarilor. Initial proiectul era cu doua benzi, acum se face pe patru. Sper ca soseaua sa fie terminata cat mai curand si traficul in oras sa fie mai lejer.
Bogdan a spus:
Felicitari! Sper sa mai prindeti macar inca un mandat si sa ajunga Oradea la nivelul la care ar trebui sa fie, si anume cel mai frumos oras din Nord-Vestul tarii. Succes in continuare.
bolojan a spus:
Bogdan, multumesc pentru urari.
torino a spus:
Domnule bolojan din 2001 traiesc intro tara straina dar va urmaresc mereu de cand santeti primar si pot sa spun ca santeti unicul care a facut ceva pt oras sper sa reusiti sa realizati mult mai multe .De doi ani nu am fost in romania ,acum doi ani ma deranjat trotuarele care erau urate rau sper ca in 2010 cand ma voi intoarce in oradea sa nu le mai vad asa .Bafta in continuare
bloggerash a spus:
Am vazut si interviul dvs de la TVS, exemplele pe care le-ati dat m-au convins. Insa lumea pare sa nu observe ca se face peste tot curat, baga de seama doar mizeria care mai e prin unele locuri. Si toata lumea comenteaza despre lipsa curateniei, dar nimanui nu-i trece prin cap sa o pastreze!
Cristi B a spus:
Bloggerash, eu am serioase indoieli cu privire la numarul nemultumitilor. Suspectez mai degraba o manifestare agresivo-galagioasa a unui numar restrans de persoane (care practica clonarea virtuala), persoane deloc dezinteresate, daca ma intelegi!
Varadiensis a spus:
Cred ca expunerea faptelor savarsite in acest rastimp graieste de la sine. Nu e chiar conform asteptarilor noastre, dar nu putem avea pretentia sa se faca totul peste noapte. Succes in continuare!
pt blinder a spus:
pertinente propunerile lui blinder(un info`center, amenzi mai multe pentru aruncarea neregulamentara a gunoiului or vandalism, si poate, poate, chiar si primariile de cartier)..doar adaug faptul ca prin campania anti-cersetorie, exista un anume efect de constientizare asupra cetatenilor..cel putin dintre cunostintele mele, care acum nu mai prea dau bani cersetorilor
Cristi B. a spus:
Ceea ce eu consider important pt Oradea este relansarea economica. Mai concret, ma refer la atragerea de investitori straini, atragerea de locatii de productie sau servicii. Ar fi minunat sa existe in Oradea si companii care sa desfasoare activitati de cercetare si dezvoltare, dar avand in vedere degradarea in care a ajuns Universitatea Oradea, nu imi permit sa visez atat de departe. Inca! Sunt laudabile eforturile facute pt nasterea parcurilor industriale si in acelasi timp deosebit de mizerabila atitudinea celor care incearca sa blocheze aceste lucruri! Va doresc sa aveti parte de oportunitati favorabile in aceasta directie, pt ca Oradea are nevoie de industrie. Si sper ca in ciuda climatului economic nefavorabil, companii valoroase sa aleaga Oradea.
mihaivoicu a spus:
Ca vechi prieten si coleg nu pot decat sa fiu mandru de ceea ce faci. Mult succes in continuare!
bolojan a spus:
Mihai Voicu, mii de multumiri, succes si tie!
blinder a spus:
Ca cetatean al Oradiei pot sa spun ca sunt multumit pana acum de activitatea dvs si a echipei dvs, cu cateva mentiuni:
1. campania anti-cersetorie a fost dupa parerea mea un esec, ar trebui luate masuri mai drastice;
2. curatenia din oras in continuare lasa de dorit, dar asta si datorita lipsei simtului civic al multora. Cred ca ar fi nevoie de cresterea mai drastica a amenzilor si un numar mai mare de politisti comunitari, in masura posibilitatilor;
3. consider ca potentialul turistic al orasului nu este exploatat de Primarie. Infiintarea unui info-center pt turisti, printarea unui ghid turistic oficial si/sau a unei harti, promovarea orasului la targuri de profil sunt doar cateva idei care cred ca se pot pune in aplicare cu relativa usurinta.
4. ideea unor „primarii de cartier” cu ghisee unice presupun ca nu surade nimanui din Primarie, cu toate ca ar fi o solutie ideala pt evitarea aglomeratiei si a birocratiei, nu-i asa?
bolojan a spus:
Blinder, multumesc pentru observatii. 1. Campania anti-cersetorie a fost gandita doar ca o prima actiune si va continua. Nu ne asteptam sa eradicam complet fenomenul, doar sa-l atenuam. 2. Vin si amenzile + mai multi politisti comunitari. 3 Aveti dreptate, am retinut ideile. Promovarea a inceput deja. 4. Cam greu de realizat.