Etichete

,

Sunt convins că multă lume este interesată de noile tramvaie Siemens, pe care actuala administraţie a Oradiei le aduce pentru a îmbunătăţi calitatea transportului în comun. Sunt de acord că tramvaiele care circulă în Oradea să fie de bună calitate şi să asigure un plus de confort celor care aleg acest mijloc de transport în comun. Însă nu cred că se poate justifica în vreun fel suma enormă care va fi cheltuită pentru cele 10 tramvaie ultramoderne care au fost contractate, în condiţiile în care Oradea nu a fost rezolvată problema traficului rutier, a parcărilor sau a locuinţelor, ca să nu pomenesc decât câteva dintre cele mai presante probleme.

Tramvaiul Siemens care va începe să circule începând cu această lună în Oradea, costă 2,7 milioane euro şi, fiind atât de scump, nici măcar Bucureştiul nu şi l-a permis! Acest tip de tramvaie poate fi văzut pe străzile Vienei, oraşul nostru fiind primul din România care cumpără astfel de tramvaie.

Ar fi, desigur, frumos să ne putem permite astfel de tramvaie moderne, care asigură un confort sporit călătorilor. Nu e cazul. Preţul este exorbitant, în condiţiile în care alte oraşe din Romania, cu o situaţie financiară mult mai bună decât Oradea, nu şi-au permis să cumpere nici măcar un singur tramvai de acest tip!

Timişoara are parcul de tramvaie care asigură transportul în comun format din donaţii de la oraşe din Germania. Circulă foarte bine şi pentru aceste tramvaie au fost achitate doar cheltuielile de transport. S-au facut economii importante pentru oraş.

Putem accepta faptul că, neavând astfel de parteneri, eram puşi în situaţia de a cumpăra tramvaie.

În toate oraşele din ţară unde au fost achiziţionate tramvaie din străinătate, preţurile au oscilat între 7 şi 15 mii de euro, optându-se pentru varianta second-hand. La Iaşi, de exemplu, la începutul acestui an, municipalitatea a achiziţionat tramvaie second-hand modernizate. Acestea au costat 7000 euro/bucata, pentru transport plătindu-se încă 8000 de euro. Piaţa vest-europeană oferă suficiente tramvaie second-hand modernizate, prin urmare argumentul inexistenţei unei astfel de oferte la preţuri rezonabile nu stă în picioare.

Ce se putea face cu cele 27 milioane de euro? Spre exemplu, am calculat că se putea realiza jumătate din proiectul şoselei de centură extinse pe patru benzi, cam 8 kilometri din totalul de 15,5, cu toate facilităţile aferente.

Şi ca să rămânem în acest sector, am mai calculat că, din aceiaşi bani, s-ar fi putut amenaja, la un cost de 500 euro/mp, 3600 de locuri de parcare subterane sau supraterane. Pentru cei care sunt neîncrezători, iată calculaţia, cu identificarea zonelor disponibile pentru aceste parcări:

  • parcare subterană pe 2 nivele în zona centrală – 900 locuri
  • parcare supraterană în spatele Tribunalului – 900 locuri
  • parcare subterană în zona Casei de Cultură a Sindicatelor (platoul dinspre Catedrala Ortodoxă) – 1000 locuri
  • parcare rezidenţială subterană în Nufărul – zona liceului Onisifor Ghibu şi în cartierul Rogerius – 800 locuri.

Calculul a fost făcut la un cost de 500 euro/mp, cu o medie de 15 mp pentru fiecare loc de parcare.

Aceeaşi sumă se mai putea utiliza pentru a se construi, la un preţ de 500 euro/mp, peste 900 de apartamente cu 2 camere, de tip social. Spun acest lucru întrucât în Oradea există peste 1000 de cazuri in care oameni au rămas sau vor ramane fără locuinţă in urma evacuarii acestora din imobilele retrocedate. Primăria are obligatia să asigure un acoperiş deasupra capului pentru aceste cazuri sociale.

Cred că e limpede pentru toată lumea că celor 27 milioane de euro li se putea da astăzi o destinaţie mult mai bună. În orice caz, nu cred că se poate justifica, cu argumente raţionale şi de bun-simţ, cheltuirea acestei sume enorme pentru nişte tramvaie care, pe lângă faptul că depăşesc cu mult exigenţele reale de confort, nu rezolvă problemele generale ale transportului în comun.

Şi un ultim argument, pentru a vă da seama ce înseamnă suma de 2, 7 milioane euro: atât costă un elicopter de tipul Eurocopter AS-355N…

Anunțuri